وعده‌های الهی در قرآن 2: وعده اجابت دعا

خداوند وعده می‌دهد که اگر بندگان مرا بخوانند اجابتشان می‌کنم. دعا کردن خواندن خداست و از او استمداد طلبیدن در جهت رسیدن به حاجتی.

در سطح عالی، دعا، خدا را خواستن است نه از خدا چیزی را خواستن. در این صورت معنی دعا، مناجات کردن با خداست و همنشینی با او و اینکه خدا دعا را مستجام می‌کند یعنی قرب خودش را نصیب دعا کننده می‌کند.

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِ‌يبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْ‌شُدُونَ  ( بقره – 186)

و هنگامی که بندگانم از تو درباره‌ی من بپرسند (که من نزدیکم یا دور. بگو:) من نزدیکم و دعای دعاکننده را هنگامی که مرا بخواند، پاسخ می‌گویم (و نیاز او را برآورده می‌سازم). پس آنان هم دعوت مرا (با ایمان و عباداتی همچون نماز و روزه و زکات) بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا آنان راه یابند (و با نور ایمان به مقصد برسند.)

وَقَالَ رَ‌بُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُ‌ونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِ‌ينَ ﴿غافر – 60

و پروردگارت گوید مرا به دعا بخوانید تا برایتان اجابت کنم، بی‌گمان کسانی که از عبادت من استکبار می‌ورزند، زودا که به خواری و زاری وارد دوزخ شوند

وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِيبُونَ ﴿غافر – 75

و همانا نوح ما را ندا داد و چه نيكو اجابت كننده بوديم

Qur'an 6

پاسخی بگذارید

