امام خمینی و حق ناحق بودن

پس از خواندن مصاحبه جالب و تامل برانگیز دکتر آرش نراقی در خصوص “نسبت اخلاق اسلامی با اخلاق لیبرالی” که در آن جناب نراقی از حق ناحق بودن سخن به میان آورده بودند، برایم جالب بود بدانم که آیا امام خمینی، به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی و تاسیس کننده اولین حکومت دینی از جنس و نوع خود، آیا نسبت به چنین حقی موضع موافق یا مخالفی داشته‌اند یا نه.

از مجموعه آنچه از سخنان امام یافتم چنین برمی‌آید که ایشان اصل چنین حقی را می‌پذیرند و حتی قایل هستند حکومت اسلامی نه تنها نباید حق افراد را در آزادانه اندیشیدن محدود سازد، بلکه حکومت می‌تواند و باید مقدمات ابراز نظر و عقیده را برای همه شهروندان با هر ایده و فکر و عقیده‌ای فراهم سازد. البته بنا بر مقتضات تاریخی و مسلح شدن گروه‌های مختلف بعد از انقلاب، تاکید بر حق ناحق بودن ایشان همواره در کنار تاکید بر مضر نبودن آن برای مردم بوده است. که در بیان مصداق‌های مضر بودن عموما از ایجاد هرج و مرج، ایجاد توطئه و فساد، خرابکاری و عملیات مسلحانه، و ایجاد وابستگی به بیگانگان نام برده اند.

موارد زیر،از جمله سخنان ایشان است که از آنها می‌توان چنین برداشتی داشت که امام به حق ناحق بودن افراد در یک جامعه آزاد اعتقاد داشته و بیش از آن، حتی حکومت اسلامی را موظف به تامین حقوق انسانی آنها می‌دانند:

*

اما در جامعه‏‌اى كه ما به فكر استقرار آن هستيم، ماركسيستها در بيان مطالب خود آزاد خواهند بود؛ زيرا ما اطمينان داريم كه اسلام دربردارنده پاسخ به نيازهاى مردم است. ايمان و اعتقاد ما قادر است كه با ايدئولوژى آنها مقابله كند. در فلسفه اسلامى از همان ابتدا مسأله كسانى مطرح شده است كه وجود خدا را انكار مى‏كرده‏اند. ما هيچ گاه آزادى آنها را سلب نكرده و به آنها لطمه وارد نياورده‏ايم. هر كس آزاد است كه اظهار عقيده كند و براى توطئه كردن آزاد نيست.

صحيفه امام، ج‏3، ص: 371-

*

[حضرت آيت اللَّه، براى جانشينى رژيم كنونى، شما خواستار جمهورى اسلامى هستيد. چنين دولتى، آيا آزاديهاى دموكراتيك را براى همه مردم تضمين خواهد كرد؟ و در چنين دولتى نقش خود شما شخصاً چه خواهد بود؟ ضمناً در مورد آزاديهاى دموكراتيك مى‏خواهيم بدانيم آيا كمونيستها و ماركسيستها آزادى اظهار عقيده و بيان خودشان را دارند يا نه؟]

– دولت اسلامى يك دولت دموكراتيك به معناى واقعى است و براى همه اقليتهاى مذهبى‏ آزادى به طور كامل هست و هر كس مى‏تواند اظهار عقيده خودش را بكند. و اسلام جواب همه عقايد را به عهده دارد و دولت اسلامى تمام منطقها را با منطق جواب خواهد داد. و اما من هيچ فعاليت در داخل خود دولت ندارم و به همين نحو كه الان هستم، وقتى هم كه دولت اسلامى تشكيل شود، نقش هدايت را دارم.

صحيفه امام، ج‏4، ص: 410

*

[الف) آيا در حكومت اسلامى، ماركسيستها آزادى عقيده و آزادى بيان عقيده دارند؟ ب) آيا در حكومت اسلامى ماركسيستها آزادى انتخاب شغل دارند؟]

– الف) در حكومت اسلامى همه افراد داراى آزادى در هر گونه عقيده‏اى هستند، و لكن‏ آزادى خرابكارى را ندارند. ب) در اسلام آزادى انتخاب شغل بر هر فردى بر حسب ضوابط قانونى محفوظ است.

صحيفه امام، ج‏4، ص: 435

برچسب‌ها: , , , ,

یک پاسخ to “امام خمینی و حق ناحق بودن”

  1. پاسخ دکتر نراقی « من و تو Says:

    […] امام خمینی و حق ناحق بودن Share this:اشتراک‌گذاریفیسبوکدوست‌داشتن:دوست داشتننخستین کسی باشید که این را دوست دارد. […]

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: